Att låna böcker på bibliotek är idag en självklarhet för många och inom kort kommer du snart, helt gratis, kunna låna sport- och fritidssaker på Fritidsbanken. Lördagen den 22 april har Fritidsbanken Frölunda Torg invigning och grundtanken är enkel: alla får låna, allt är gratis och det är fokus på miljö.

“Invigningen av Fritidsbanken på Frölunda Torg kommer vara roligt och fartfyllt! Vi får besök av några av Göteborgs idrottsprofiler!”, säger Fanny Sannerud som är en av två platsansvariga för Fritidsbanken på Frölunda Torg

“Invigningen är nu på lördag klockan 11.30, från och med då är det fritt fram för alla att gratis låna sport- och fritidssaker hos oss”, fortsätter Fanny Sannerud.

Fritidsbanken är en ideell organisation som startades 2013 i Deje i Värmland. Den är flerfaldigt belönat och finns idag på ett trettiotal platser runt om i Sverige. Fritidsbanken Frölunda Torg är ett samarbete mellan Fokus Förening, stadsdelarna Västra Göteborg och Askim-Frölunda-Högsbo och
Skandia Fastigheter. Öppettiderna kommer vara 12-18 alla vardagar och 12-16 på lördagar.

“Syftet med Fritidsbanken är att så många som möjligt ska ha chans till en aktiv fritid, därför är det bra att saker som inte används lämnas till Fritidsbanken så att vem som helst kan låna dom gratis.
Det är en vinst för medborgare och miljön”. Menar Erkan Saglik som är ledamot i styrelsen för Fokus Förening

Allting som Fritidsbanken lånar ut har lämnats in av privatpersoner, föreningar, företag och organisationer. Just nu har Fritidsbanken på Frölunda Torg allt från bandyklubbor, skidor, skridskor, sparkcyklar, tält till flytvästar​ men folk är generösa och nya saker kommer in hela tiden.

UPPLÄGG:
kl. 11.30 – Invigningscermoni!
12.00-14 – Öppet hus och skoj! Aktiviteter, visning av lokal, fika.
Vi får bl.a. besök av:
–> BK Häckens A-lagsspelare Joel Andersson & Daleho Irandust!! –> Frölunda Judos Nicolina Pernheim!!
–> Hanna Johansson från Högsbo Lions!!
–> Frölunda Indians maskot!!

Följ Fritidsbanken Frölunda Torg på Facebook för löpande uppdateringar: www.facebook.com/fritidsbankenfrolundatorg
Läs mer om Fritidsbanken här: www.fritidsbanken.se