Snart öppnar Fritidsbanken Frölunda Torg och inför öppnandet anordnar vi ett insamlingsevent den 10, 11 och 12 mars för att få in utrustning.

Vad är Fritidsbanken?

Fritidsbanken är ett nationellt koncept, som startade i Deje i Värmland. Fritidsbanken kommer att bli platsen där du kan låna sport- och fritidsutrustning kostnadsfritt. På initiativ av Fokus Förening kommer nu konceptet till Frölunda Torg, Västra Göteborg.

Varför är det viktigt?

I enlighet med FNs hållbarhetsmål jobbar Fokus Förening, Göteborgs stad, Skandia Fastigheter och Skandia Idéer för livet tillsammans för social hållbarhet. Fritidsbanken är ett oerhört viktigt koncept i vår strävan för en enklare väg till aktiv fritid för alla.

Vad tas emot?

Sport – och fritidsutrustning.

I förråd, garage och vindsutrymmen runt om i Sverige finns det mängder av sport- och fritidsutrustning som sällan eller aldrig används. Det kan vara inlines som blivit urväxta, skidor som är för korta eller fotbollsskor som spelat sin sista match. Vi på Fritidsbanken tar tacksamt emot all utrustning och lånar ut den gratis till andra personer.

Vi välkomnar föreningar att bli delaktiga i Fritidsbanken! Har du idéer på vad ni kan bidra med tvek inte att kontakta oss!

Projektledare

Rafael Cunha